ESTEETTÖMYYS

www.esteeton.fi –sivuston mukaan: ”Esteettömyys on laaja kokonaisuus, joka mahdollistaa ihmisten asumisen kotonaan sekä sujuvan osallistumisen mm. työntekoon, harrastuksiin, kulttuuriin ja opiskeluun. Se merkitsee palvelujen saatavuutta, välineiden käytettävyyttä, tiedon ymmärrettävyyttä ja mahdollisuutta osallistua itseään koskevaan päätöksentekoon. Esteettömyys on yhdenvertaisuutta ja osa kestävää kehitystä rakennettua ympäristöä, asumista, liikkumista, tuotteiden helposti saavutettavuutta, osallisuutta, kommunikointia, jne.”

Lihastautia sairastavalle esteettömyys tarkoittaa hieman eri asioita diagnoosista riippuen. Pyörätuolilla liikkuville on tärkeää esteetön ja toimiva koti. Ympäristön ja julkisen liikenteen esteettömyys mahdollistavat pyörätuolilla liikkuvan osallisuuden niin jokapäiväiseen elämään kuin yhteiskunnallisen vaikuttamiseen. ”Käveleville lihassairaille” esteettömyys voi olla yhtälailla helppokulkuisuutta, esteetöntä rakentamista ja ympäristöä. Apuvälineet ja tekniset ratkaisut edesauttavat esteettömyyden toteutumista. Rakennusmateriaalien valinnalla on tärkeä merkitys. Myös vuodenaikojen vaihtelu täytyy huomioida, sillä esimerkiksi hiekka tai lumi voi olla liukasta kengän alla ja näin ollen aiheuttaa helposti kaatumisen.

Saavutettavuus on osa esteettömyyttä. Heikot käsivoimat tai vääntyneet sormet vaikeuttavat erilaisten pakkausten avaamista. Tavaroiden ja tuotteiden saavutettavuuden parantamiseksi Lihastautiliitto jakaa esteettömyystunnuksia yrityksille, jotka ovat kehittäneet tuotteitaan helposti saavutettaviksi. Lihastautiliitto on mukana eri vammaisjärjestöjen esteettömyysvastaavien verkostossa.

Rakennetun esteettömyyden lisäksi Lihastautiliitto seuraa asenteellisen esteettömyyden toteutumista.  Lihastautia sairastavien lasten kohdalla se tarkoittaa yhdenvertaista osallistumista lähikouluun kavereiden kanssa ja että kiusaamista ei suvaita. Lihastautia sairastavan vanhemman kohdalla se tarkoittaa mahdollisuutta osallistua koululaisensa arkeen.   Nuorten kohdalla esteettömän opiskeluympäristön ohella tulee olla mahdollista osallistua opiskeluyhteisön toimintaan. Työelämässä esteettömyyteen kuuluu myös työsyrjintään puuttuminen.

Lihastautiliitto palkitsee vuosittain asenteellisesti ja fyysisesti esteettömiä kouluja kunniamaininnalla. Vuonna 2015 tunnustuksen sai Kurikan yhteiskoulu.

Tietoa esteettömyydestä löytyy sivulta www.esteeton.fi.

Lihastautiliitossa esteettömyysvastaavana toimii Länsi-Suomen järjestösuunnittelija Marjo Luomanen, marjo.luomanen@lihastautiliitto.fi, p. 040 7549716

Kansainvälisen harvinaisten sairauksien päivän kunniaksi Turussa järjestetään 28.2. aamupäiväseminaari, jossa käsitellään harvinaissairauksien tutkim
Lihastautiliitto tarjoaa kuukausittain puhelimitse lääkärin antamaa neuvontaa. Lihastautiliiton puhelinlääkärin tavoitat soittoaikana numerosta 044 0480
Nuori, anna äänesi kuulua!   Haku Lihastautiliiton nuorisotoimikuntaan alkaa 12.2.2018 ja haku päättyy 2.3.2018 klo 23.59   Nuorisotoimikuntalaisena p