Lihastaudeille ei ole toistaiseksi löydetty parantavaa hoitoa. Toimivaksi hoitomuodoksi jääkin usein kokonaiskuntoutus. Sillä tarkoitetaan fyysisen kuntoutuksen lisäksi kaikkia niitä toimintoja ja terapioita, joilla pyritään tukemaan sairastunutta ja hänen perhettään. Kuntoutuksen tarkoitus on sairauden aiheuttamien vaurioiden ja toiminnan vajavuuden vähentäminen ja ennaltaehkäiseminen ja sitä kautta arkiselviytymisen helpottaminen.

Vain joihinkin lihastauteihin löytyy oireita helpottavaa lääkitystä. Myastenioihin ja myosiitteihin on olemassa kortikosteroidihoitoja, myotoniaoiretta (lihasjäykkyys) voidaan helpottaa lääkityksellä ja ALS-tautiin on riluzolilääkitys, joka hidastaa taudin etenemistä jonkin verran. Muutoin lääkehoito on yleensä oireenmukaista.

Fysioterapia on yksi lääkinnällisen kuntoutuksen muoto, jolla oikein suoritettuna on myönteinen vaikutus lihastautia sairastavan fyysiseen toimintakykyyn ja kotona selviytymiseen. Fysioterapia on yksi tärkeä toimintakeino lihastautia sairastavien kokonaisvaltaisessa kuntoutuksessa.

Joskus myös kirurginen hoito voi olla tarpeen esim. selän tai raajojen virheasentojen korjaamiseksi.

Lihastautiliiton puhelinlääkärin tavoitat soittoaikana numerosta 044 0480 100. Linja aukeaa soittoajan alettua, ja se suljetaan soittoajan päätyttyä. Puhe
Mitokondriotautia sairastaville sekä heidän läheisille ja omaisille järjestetään vertaistapaaminen Helsingissä, Valkeassa talossa, 9.-11.6.2017. Vertaist
ALS-päivät Helsingissä 17–18.6.2017 Onko perinnöllisyyden tutkimisella yhteyksiä hoitojen kehitykseen? Tästä aiheesta puhuu neurologian erikoislääk
Lihastautiliitto järjestää yhdessä Matka-agenttien kanssa  11. – 15.9.2017 matkan Tallinnaan. Tallinna on suomalaisille tuttu Viron pääkaupunki, joka