Lihastautiliitolta kirja lihastautia sairastavien liikunnan tueksi

Lihastautiliiton Lihaksista viis, liikkumaan siis! -käsikirja esittelee laaja-alaisesti ja oivaltavasti liikunnan merkitystä ja mahdollisuuksia lihastautia sairastaville. Käsikirja on osa valtakunnallista liikuntahanketta, jonka liitto toteutti vuosina 2014–2016 Opetus- ja kulttuuriministeriön tuella.

Käsikirja sisältää paljon kokemusperäisiä esittelyjä lajikokeiluista ja -sovelluksista. Sairastavat itse esittelevät laajalti mieliliikuntaansa ja suosikkilajejaan. Kuvitus tuo esiin liikunnan riemua ja havainnollistaa erilaisia liikunnan tukimahdollisuuksia. Lihastautia sairastava tarvitsee liikuntaan usein ulkopuolista tukea ja liikunnan erityisapuvälineitä.

Terveystieteiden tohtori, fysioterapeutti Anders Romberg pitää liikunnan käsikirjaa lähestymistavaltaan raikkaana ja tuoreena ja suosittelee sitä niin sairastaville itselleen, heidän läheisilleen kuin myös koulutusvälineeksi soveltavan liikunnan ja kuntoutuksen ammattilaisille.

Käsikirja julkistettiin 21.9. Turussa ja se luovutettiin julkaisutilaisuudessa ylitarkastaja Sari Virralle, joka edustaa Opetus- ja kulttuuriministeriön liikunnan vastuualuetta.

Lihaksista viis, liikkumaan siis! - käsikirjaa pääset lukemaan tästä.

Lihastautiliiton liikuntachat kokoaa 27.9.2017 klo 17-19 ruudun ääreen monipuolisen joukon asiantuntijoita keskustelemaan soveltavasta liikunnasta ja ennen ka
Lihastautiliiton puhelinlääkärin tavoitat soittoaikana numerosta 044 0480 100. Linja aukeaa soittoajan alettua, ja se suljetaan soittoajan päätyttyä. Puhe
Lihastaudit – hengitystoimintojen tukeminen fysioterapian keinoin Fysioterapeuttien koulutuspäivä 5.10.2017 klo 9.00 – 12.30 Cumulus City keskusta, Haa
Lihastautiliitto ry:n kiertue Tietoa lihassairauksista –yleisöluennot   Tule paikan päälle tai osallistu verkon välityksellä. Ohjelmassa neurologin l