Lihastautiliitto

Sivusto suomeksi In English Svenska
ja/tai

MUSKELHANDIKAPPFÖRBUNDET

Muskelsjukdomar är sällsynta och ofta ärftliga sjukdomar. Ett typiskt symptom är muskelsvaghet, som orsakar problem att röra sig och sköta de dagliga sysslorna. Muskelsvaghet kan vara permanent eller progressiv. Symptomen vid muskelsjukdom manifesterar sig mycket individuellt.

Muskelsjukdomar förekommer i alla åldersgrupper. Man känner i världen till över 800 olika diagnoser, till vilka hör svårt funktionsnedsättande sjukdomar samt sjukdomar, som man inte ens kan se. Uppskattningsvis ca 15 000 finländare har någon muskelsjukdom.

Man har ännu inte hittat kurativ behandling för muskelsjukdomar. Med regelbunden motion, fysioterapi och andra rehabiliteringstjänster kan man öka välbefinnandet hos dem som lider av muskelsjukdom och göra det lättare att klara sig i vardagen.

Muskelhandikappförbundet är en riksomfattande handikapporganisation, som har som mål att stöda muskelsjuka människors rätt till ett jämbördigt, omväxlande och gott liv. Till våra viktigaste tjänsteformer hör bevakande av rättigheter, anpassningsträning samt information. Till Muskelhandikappförbundet hör 12 lokala medlemsföreningar på olika håll i Finland. Föreningarna erbjuder sina medlemmar kamratstöd samt rekreation och ordnar träffar och expertföreläsningar.

Muskelhandikappförbundet erbjuder sina medlemmar olika slags tjänster:

• Anpassningsträningskurser ger resurser och medel att klara sig med en muskelsjukdom

• Muskelhandikappförbundets fysioterapi i Åbo erbjuder individuell fysioterapi, fysikaliska behandlingar, andningsfysioterapi samt handledning för motion på egen hand

• Diagnosrådgivningen och telefonläkartjänsten erbjuder information om muskelsjukdomar samt rådgivning och handledning

• Sysselsättningstjänsten hjälper i frågor med anknytning till skolgång, utbildnings- och studieval, arbetssökande och att orka i arbetet

• Socialskyddsrådgivningen hjälper i frågor som ansluter sig till socialskyddet

• Medlemstidningen Porras utkommer fem gånger i året som en medlemsförmån för Muskelhandikappförbundets medlemmar

Ta kontakt: 044 736 1030 eller lihastautiliitto@lihastautiliitto.fi

Kansainvälisen harvinaisten sairauksien päivän kunniaksi Turussa järjestetään 28.2. aamupäiväseminaari, jossa käsitellään harvinaissairauksien tutkim
Lihastautiliitto tarjoaa kuukausittain puhelimitse lääkärin antamaa neuvontaa. Lihastautiliiton puhelinlääkärin tavoitat soittoaikana numerosta 044 0480
Nuori, anna äänesi kuulua!   Haku Lihastautiliiton nuorisotoimikuntaan alkaa 12.2.2018 ja haku päättyy 2.3.2018 klo 23.59   Nuorisotoimikuntalaisena p
Tervetuloa Lihastautipäiville Turkuun 14.-15.4.2018! Lihastautipäiviä vietetään tänä vuonna Scandic Juliassa Turussa. Lihastautipäivien ohjelma koostuu