Nusinerseeni-lääkettä koskeva suositusluonnos kommentoitavaksi

20.12.2017

Terveydenhuollon palveluvalikoimaneuvosto PALKO on julkaissut otakantaa.fi -sivustolla avoimeen kommentointiin suositusluonnoksen, joka koskee nusinerseeni-lääkkeen käyttöä SMA-taudin hoidossa.

PALKOn suositusluonnoksen mukaan nusinerseeni ei kuuluisi Suomen terveydenhuollon julkisesti rahoitettuun palveluvalikoimaan SMA-taudin hoidossa, koska lääkkeen hinta on sen vaikuttavuuteen nähden kohtuuton. Mikäli lääkkeen hinta olisi alempi, sen käyttäminen tarkasti määritellyillä potilasryhmillä olisi lääketieteellisestä näkökulmasta perusteltua.

PALKO hyväksyi suosituksen alustavasti kokouksessaan 14.12.2017. Ennen suosituksen lopullista hyväksymistä PALKO antaa asiasta kiinnostuneille mahdollisuuden kommentoida luonnosta otakantaa.fi -sivustolla. Kommentointiaika päättyy 15.1.2018. Kommentointiajan päätyttyä PALKO käsittelee saadun palautteen ja päättää alkuvuoden aikana lopullisen suosituksen hyväksymisestä.

PALKOn perustelumuistio ja sähköinen vastauslomake löytyvät suositusluonnosten kommentointisivulta https://www.otakantaa.fi/fi/hankkeet/62/

Nusinerseeni on saanut Euroopan unionissa myyntiluvan toukokuussa 2017. Sen kuuluminen julkisen terveydenhuollon palveluihin on ollut tai on parhaillaan arvioitavana useissa maissa.

Jaa uutinen:

Jaa Facebookissa Jaa Twitterissä

Selaa uutisryhmää Yleisuutiset

Lihastautiliitto tarjoaa kuukausittain puhelimitse lääkärin antamaa neuvontaa. Lihastautiliiton puhelinlääkärin tavoitat soittoaikana numerosta 044 0480
Lihastautiliitto tarjoaa kuukausittain puhelimitse lääkärin antamaa neuvontaa.. Lihastautiliiton puhelinlääkärin tavoitat soittoaikana numerosta 044 0480